Älykäs satama - automaattinen liikenteenohjausjärjestelmä Tallinnan sataman A-terminaalissa
01.10.2018
Tallinna, Viro
Tallinnan satama on Viron suurin matkustajasatama, johon rantautuvat sekä matkustajalautat, risteilyalukset että pika-alukset. Satamasta Tallink, Eckerö Line ja Viking Line liikennöi Helsinkiin ja Tallink Tukholmaan ja St. Peterlinen laivat Pietariin. Matkustajia palvelee kolme terminaalia: A, B ja D.
Tallinnan sataman älysatamaprojekti Tark Sadam on suunniteltu liikennevirtojen hallintajärjestelmäksi satamaan, jossa operoi useita eri varustamoja. Ratkaisu sisältää muun muassa sähköisen ennakkolähtöselvityksen, lähtöselvityksen ja jonotuksen hallinnan. Ratkaisu vähentää automatkustajien ja raskaan liikenteen odotusaikoja tarjoamalla kattavaa, aikaa säästävää ja helposti hahmotettavaa palvelua.
Projektin valmistelu aloitettiin jo vuonna 2014, ja sen toteutus alkoi A-terminaalista 2016. Hansabin vastuualueella on rekisterinumeroon pohjaava autentikointijärjestelmä ja automatisoitu liikenteenohjaus. Ratkaisun ohjelmisto-osan on kehittänyt Nortal AS.
Liikenteenhallintajärjestelmä
Liikenteenhallinta, ajoneuvon tunnistus ja laivaannousu on A-terminaalissa jo suurelta osin automatisoitu. Etukäteen varauksen tehnyt ja ajoneuvon tiedot oikein syöttänyt kuljettaja pääsee laivaan paljon nopeammin kuin aiemmin. Automatisoitu liikenteen- ja kulunohjaus vähentävät merkittävästi lähtöselvitysaikaa, lisäävät volyymia ja optimoivat siten sekä laivaoperaattorin että sataman toimintaa.
Järjestelmä tunnistaa satamaan saapuvan ajoneuvon rekisterinumeron edestä ja takaa, mittaa korkeuden, leveyden ja pituuden sekä punnitsee ajoneuvon sen liikkuessa WIM-punnitusmenetelmällä. Numerotunniste- ja mittausjärjestelmistä saadut tiedot välittyvät automaattisesti sataman hallintajärjestelmään, joka tarkistaa varauksen olemassaolon ja vastaavuuden. Samalla kuljettaja saa lisäohjeita lähtöselvitysalueen lopussa olevalta taulunäytöltä. Kuljettajien opastamiseksi käytetään erityisesti satama-olosuhteisiin suunniteltuja AMPRON-LED tauluja, jotka välittävät tietoja lähdöstä ja ohjaavat kuljettajat oikeille kaistoille. Automatisoitu ratkaisu ohjaa autoja ja puomeja ja estää onnettomuustilanteiden syntymisen.
Ajoneuvon lähestyessä ennalta ohjatusti lähtöselvityskoppia rekisterinumero tunnistetaan vielä kerran ja varaus tarkistetaan. Jos kyseessä on manuaalinen kaista, lähtöselvityspisteen työntekijä saa tiedot jo ennen auton saapumista kopille ja tietojen tarkistukseen kuluva aika vähenee. Laivaannousukortin saanut kuljettaja saa kulkuohjeet edessään olevalta taulunäytöltä, samalla avautuvat tarkistuspisteen ja vastaavan odotuskaistan puomit.
Odotusalueen lopussa kullakin yksittäisellä kaistalla on oma taulunäyttönsä, joka kertoo kyseisen aluksen lähtötiedot, samoin liikennevalo, jota laivaannousun aikana ohjataan tablettitietokoneella.
Kun auto saa laivaannousuluvan, kuljettajalle annetaan ohjeet LED-tauluilla, jotka näyttävät aluksen tiedot, ajoneuvon luokan ja ajosuunnan.
Tallinnan sataman infrastruktuurin kehittämisosaston päällikön Hele-Mai Metsalin mukaan lähtöselvitys on nopeutunut ja muuttunut kätevämmäksi sekä operaattoreiden että matkustajien kannalta.
"Operaattoreille uusi järjestelmä mahdollistaa alusten todella nopean lastauksen. Järjestelmä auttaa sijoittamaan ajoneuvot oikeille odotuskaistoille ja lyhentää aluksen oloaikaa satamassa. Kaiken kaikkiaan se lisää laivojen tehokkaampaa käyttöä. Samalla kustannukset pienenevät, koska lastausprosessi vaatii vähemmän työvoimaa.
"Matkustajille uusi järjestelmä tarkoittaa helpompaa ja kätevämpää lähtöselvitystä ja odotusaikojen lyhentymistä. Sataman kannalta laiturialueen käyttö tehostuu ja lastausprosessi nopeutuu. Matkustajat ovat tyytyväisempiä, ja myös ympäristövaikutukset pienentyvät, sillä autojen joutokäynti vähenee", lisää Hele-Mai Metsal.
Hansab toteuttaa vastaavan liikenteenohjausjärjestelmän seuraavaksi D-terminaalissa.
http://www.hansab.ee/et/tark-sadam-automaatne-liikluse-juhtimise-susteem-tallinna-vanasadama-terminalis
Katso video: