Digital Signage ratkaisu Tallinnan ja Tarton Kaubamajassa
22.08.2018
Viro
Tallinna Kaubamaja Grupp on tunnustettu virolainen vähittäiskaupan konserni, jonka alku juontaa juurensa vuoteen 1960 kun tavaratalo avattiin Tallinnassa. Tallinnan ja Tarton tavarataloista on vuosikymmenten aikana kehittynyt Viron suurin kaupan alan ryhmä. Konsernin tunnettuja brändejä ovat muun muassa Kaubamaja, Selver, Selver Köök, Tarton Kaubamaja-keskus, Viking Motors, KIA, ABC King, SHU ja I.L.U. Konsernin yritykset muodostavat yli kymmenesosan Viron vähittäiskaupasta ja työllistävät yli 4 100 henkilöä.
Viron kaksi suurinta tavarataloa, Tallinnan ja Tarton Kaubamajat, ottivat käyttöön integroidun Digital Signage järjestelmän, joiden ansiosta tavaratalot voivat toteuttaa entistä operatiivisempia markkinointikampanjoita sekä esitellä ja mainostaa avainbrändejään paremmin.
Uusista kampanjoista kerrottiin aiemmin mainosbannerien avulla. Niiden tilaaminen vaati kuitenkin paljon resursseja, ne veivät kohtuuttomasti myymälätilaa ja niiden sisältämä informaatio vanheni nopeasti, joten Kaubamaja alkoi etsiä nykypäivän vaihtoehdot paremmin huomioon ottavaa vaihtoehtoa. Päätettiin hyödyntää uutta ja modernia teknologiaa, jossa dataa hallitaan keskitetysti. Mikä tarkoittaa, että käynnissä olevia kampanjoita ja tuotemerkkien mainosten näyttämistä asiakkaille ohjataan yhdellä tietokoneella ja tietoa voidaan suunnata eri myymäläsaleihin ja erilaisille näytöille. Ratkaisu tekee strategisten ja kattavien markkinointikampanjoiden toteuttamisen huomattavasti helpommaksi.
Videoseinistä kaksi (3,6 x 2,1 m) on sijoitettu Tallinnan Kaubamajan miesten ja naisten kenkäsosastokerrosten väliin. Portaikko on yksi asiakkaiden eniten käyttämistä väylistä. Kolmas, suurempi (4,9 x 2,8 m) videoseinä sijaitsee naisten vaateosastoa ja kosmetiikkaosastoa yhdistävien liukuportaiden yläpuolella. Ylellisen näköiset videoseinät ovat todellisia katseenvangitsijoita ja merkittävä myynnin tuki Kaubamajan edustamille tuotemerkeille.
Lisäksi Hansab asensi kosmetiikka-, kenkä-, sisustus-, miesten- ja naistenosastoille pienempiä 55 tuuman näyttöjä, jotka on integroitu kalustukseen niin, että ne ovat orgaaninen osa tilaa.
Näytöissä käytetään sisällön näyttämiseen Navor QL 2 + Navor Trigger Designer -ohjelmistoa. Navorin ohjelmiston avulla on helppo hallita sisältöjä operatiivisesti ja esittää useita samanaikaisia kampanjoita.
Kaubamajan kehitys- ja hallintojohtaja Liina Männama kommentoi: "Aloitimme Digital Signage ratkaisu projektin valmistelun jo kaksi vuotta sitten. Eniten aikaa kului markkinoinnin toiveiden kirjaamiseen ja sopivan ohjelmiston valintaan. Hanke oli haastava, mutta onneksi mukana oli paljon ammattimaisia tahoja, ja voimme nyt ilolla todeta, että näyttöjen käyttöönotto on toteutettu onnistuneesti ja markkinointi on johtanut sisäisen viestinnän kokonaan uudelle tasolle."
Kuvat: Erik Riikoja
Sisustussuunnittelu: Ruumilabor OÜ
Katso video: