Jonotusjärjestelmien valmistaja Qmatic reagoi nopeasti maailmanlaajuiseen virusepidemiaan ja toi markkinoille maaliskuussa 2020 kosketusvapaan järjestelmän.
Instant Mobile Queue Management Package on uusi tuote, joka auttaa lääkäriasemia, apteekkeja, pankkeja, kauppoja ja muita tärkeitä palveluntarjoajia palvelemaan asiakkaitaan turvallisesti ja nopeasti.
Kyseessä on pilvipohjainen ratkaisu, jonka jonotusjärjestelmää asiakas voi käyttää matkapuhelimella. Palveluntarjoaja tulostaa ovelle tai ikkunaan QR-koodin ja ohjeet järjestelmän käytöstä. Asiakas lukee QR-koodin matkapuhelimellaan ja saa vuoronumeron puhelimeensa. Puhelimen näytöltä asiakas voi seurata jonon liikkumista ja nähdä monesko hän on jonossa. Asiakkaan ei tarvitse odottaa vuoroaan odotusaulassa, vaan hän voi tehdä niin esimerkiksi ulkona tai autossa. Asiakas astuu ovesta sisään vasta, kun puhelin ilmoittaa, että on hänen vuoronsa. Näin pystytään vähentämään aulaan ruuhkautuvien asiakkaiden määrää.
Järjestelmää voidaan käyttää myös siten, että palveluntarjoaja ottaa asiakkaan vastaan aulassa, pyytää asiakkaalta puhelinnumeron ja syöttää sen järjestelmään. Asiakas saa vuoronumeron matkapuhelimeensa tekstiviestinä.
Palvelun jälkeen asiakkaalle voidaan lähettää välittömästi puhelinkysely, jolla saadaan nopeaa palautetta siitä, kuinka tyytyväinen asiakas oli palveluun.